Micatcho -inspirationsblogg om dressyravel - Hästnet-fenomen

Hästnet-fenomen

Jag fullkomligt älskar att läsa hästnet-annonser, lägger alltid ner några minuter varje dag. Rätt så roligt faktiskt. Det som har slagit mig, och antagligen de flesta av er andra, är hur konstiga annonserna ofta är. Dåliga bilder, dålig text och dåliga videos med någon fjortis-technolåt. Men, det som slagit mig på sistone är alla dessa  otrevliga annonser. Ofta framkommer det att de är sådär "otrevliga" pga oseriösa köpare. Ja, de lär ju inte få seriösa köpare genom att ge en utskällning redan i annonsen.
 
Hämtat från hästnet idag, allt från samma annons:
 
"Eftersom jag ännu inte hittat det perfekta hemmet till min prinsessa gör jag ett sista försök innan jag bestämmer mig för att behålla henne." – ehh, okej? Ska du sälja eller inte. Känns lite som om de där tankarna håller man för sig själv.
 
Hurvida det skrämmer kunder: 4/5. Perfekta hemmet, är det verkligen jag? Det verkar ju som om hon vill behålla hästen. Vi går vidare i annonsen. 
 
"Detta är ett svårt beslut och jag kommer endast släppa iväg henne om rätt hem dyker upp. Jag kommer vara mycket noggrann med vart hon hamnar." – Samma här. Ska jag lägga tid och pengar på att åka och titta (den här tjejen vill säkert att man dessutom ska komma en massa gånger) på en häst som säljaren sen inte vill sälja?! 
 
Ganska vanligt citat, så där blir det 3/5.
 
"Inga pengar i världen kan ersätta denna häst då hon är min vän. Jag vill bara att hon ska få ett livslångt hem med massor av pyssel och kärlek.
Ni som letar efter en billig häst kan leta vidare!" – förolämpningarna haglar! Den hästen vill jag ha, ehh? Jag letar vidare! 5/5!
 
Utvärdering av annonsen:

I sann mafioso-anda är den här annonsen skriven; mår hästen som jag säljer det minsta dåligt och som alltså rent lagligt inte tillhör mig längre, så dödar jag dig. Att jag har sålt den betyder inte det minsta, jag har rätt till den iallafall, eftersom det är min livs kärlek. Den enda som kan stå ut med dig. Var inte orolig, du får nog behålla hästen trots allt.


Citat från andra annonser:
 
Pris diskuteras till rätt hem" – Vadå? Så de kommer att sälja dyrare till nån som de tror ska misssköta hästen? Så om man får köpa hästen till det utsatta priset så vet man vad de har för förväntningar. Men, om man får den lite billigare får man lite bättre självförtroende. 2/5
 
 
"Var vänlig och läs hela annonsen, detta är ingen nybörjarhäst när det gäller ridning utan kräver en erfaren ryttare.
Oseriösa undanbedes vänligt men bestämt!"– Ibland kan jag också känna så när jag sätter ut annonser, boxplats finns till valack då vi har hingstar i stallet och bara sto-ägare hör av sig. Men! Jag skulle aldrig skriva det i annonsen, skrämmer alla! 2/5.
 
 
"Nu har jag funderat och gråtit mycket men[...]" – ehh, jag kommer alltså att få världens jobbigaste f.d. ägare som kommer att ringa stup i kvarten och vilja veta hur hästen mår, etc. För att inte tala om hur ofta de kommer att hälsa på, värre än svärmor! 4/5.
 

 
Dåliga bilder

Ett annat fenomen brukar vara extremt dåliga bilder. Man blir liksom avskräckt. Här är alla olika bilder, se och bli förskräckt!
 
Alla dessa snea bilder. Vrid dem rätt innan du publicerar dem. Vet du inte hur man gör? En jättefin sajt kallad google kan hjälpa dig.
 
 
"Denna vackra häst har en mycket jämn korrekt kropp. Hennes huvud är fantastisk." – Well, I can see that. Vad är det som är tänkt ska synas i den här bilden? Den tunna svansen?
 
 
Vänta, jag tror jag ser en häst där borta? 
 
 
Snart välter hästen!!
 
 
Well, hello till världens, genom tiderna, suddigaste bild. Ser man ens att det är rätt häst på bilden och inte en annan?
Bättre vinklar än såhär måste det väl ändå finnas?!
 
– Åh, åh, vilken bild ska jag ta? Jag tar den där hästen tittar bort!? Fail!
Om man nu prompt måste använda bilden, kan man inte köpa den för en 50-lapp bara? Snåla jävlar!
 
Copyright-text OCH hästen sparkar bakut. Fullträff, hehe!
Fin text, ehh, jag menar bild.
Hästen jobbad i rätt form?
 

 
Och nu, min personliga favorit: TA DA!!
 
Vi låter denna bild avsluta detta inlägg.
 
Har du några roliga/konstiga erfarenheter av hästannonser? Dela med dig!

Kommentarer:

1 Alice:

Hahahahaha alltså du anar inte hur jag garvade åt sista bilden! Shit alltså så jäkla kul! Sjuka annonser det finns! Skulle det vara okej om jag gjorde ett inlägg om detta om jag länkade till dig? Kram och tack för ett skratt såhär på kvällen!

Svar: Visst är det sjukt kul?! Självklart får du det :) kram
Agnes och Micatcho

2 Tuuli Elmgren:

HAHAHAHAHA SISTA BILDEN!

3 fanny & Filippa-hästblogg:

Fin blogg ,den sista bilden var lite rolig alltså:)

Svar: Som sagt, min favorit ;)
Agnes och Micatcho

4 rackemarie:

Riktigt roligt. Ja, ibland undrar man vad säljarna vill. Som köpare vill man definitivt inte ha en massa känslosvammel utan bara fakta om hästen.

Svar: Håller helt med! Man fattar ju oftast att det är svårt att sälja, sånt där med massa "jag gråtit" skrämmer mig som fan! Vadå, ska de ringa varje vecka och fråga hur hästen mår? haha!
Agnes och Micatcho

5 a s s l a t j e j e r n a :

Hahaha alltså... Länkar ditt inlägg ;)

6 Julia:

Ja ibland undrar man hur folk tänker :) Men däremot så förstår jag inte alls vad du menar är konstigt med "pris kan diskuteras till rätt hem". Vad skulle vara fel med det? Tycker att den är en väldigt sympatisk inställning till "hästsäljandet". Alltså, om du hittar en spekulant som din häst verkar trivas med, ryttaren verkar trivas med din häst, du vet att den kommer stå i ett bra stall/på en bra anläggning och personen verkar ha sund hästhållning. Varför är det konstigt att vara beredd att gå ner lite i pris, istället för att få några tusenlappar till för att sälja den till en person som t.ex. kanske har en hästhantering som du inte är förtjust i?

Att skriva så öppnar ju upp för att även den personen som kanske inte är beredd att ge riiiktigt så mycket pengar på en häst, men däremot kan erbjuda ett bra hem till den, också vågar höra av sig.

Men jag kanske missuppfattade dig? Förklara gärna om jag missar något, intressant att se hur andra tänker om frågan :)

Svar: Jag förstår hur du menar, att kanske fler vågar höra av sig. Man skulle väl ändå inte sälja till någon de inte tycker om? Då kan de ju ha rätt pris redan från början. Om man skriver att man vill ha 30.000:- för hästen, billigare till rätt hem, så kan man väl skriva 25.000:- från början? Jag kan ju känna mig obekväm med att hålla på å pruta.
Agnes och Micatcho

7 Fanny:

Haha klockrent! :)

8 Ulrica & Ari:

Hahahaha, åh, det här inlägget gjorde min kväll! Jättebra skrivet & håller verkligen med dig! Bilderna är ju dessutom klockrena.. x)

Svar: Kul att du tycker det. Har ju hängt en del på hästnet och tycker att det är dags att någon tar tag i alla de här roliga sakerna. Det finns massor av potential där ;)
Agnes och Micatcho

9 Elin:

Enligt bilden säljes en halv häst och ett gäng kor!
http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=690080

Svar: Klockrent! Tur att det inte var en skäck, så att man iallafall såg vem som var vem XD
Agnes och Micatcho

10 Andrietta:

HAHAH, bästa på länge. Det roligaste är att allt är sant ;)

Svar: Det är tur att det är roligt iallafall XD
Agnes och Micatcho

11 Julia:

Åhh, du måste fortsätta me sånna här! Så himla kul!

Kommentera här: